Leipälaatikkoon mätsäävät patjat

Onkohan tämä nyt sitten sitä mitä ristiriitaiseksi kutsutaan,inhoan nimittäin (kone)ompelua ja silti,ihan jokaikinen kerta kun käyn kangaskaupassa niin kappas kummaa, kangastahan minä ostan,jonkun mieluisan tilkkusen kun näkee niin pääsee unohtumaan se inhokkihomma.Tietysti voisi miettiä sitäkin että mitä koneompeluninhoaja tekee ylipäätään kangaskaupassa,oiskohan kyse kenties siedätyshoidosta...No oli mitä oli,muutama viikko sitten ostin eurokankaan superhypermega-alepöydästä musta-valko-harmaaruudullisen pakanlopun,reilun kolme metriä kangasta,ainahan sille jotain käyttöä keksii...
Ja keksiihän sitä,heti seuraavana päivänä löysin kuin tilauksesta vanhan leipälaatikon jollaista olen kotvan aikaa etsiskellyt,hintaa roimat 2 euroa.

Laatikko oli ihan jeeskuntoinen mutta päätin kokeilla tähän koulussa opittua laminointia.
Ideahan on se että liiman,vesiliimaseoksen ja lakan avulla saadaan kosteudenkestävä pinta siihen millä nyt kukakin haluaa mitäkin laminoida,helposti selitetty vai mitä? Ensin liima luukkuun,sitten kangas ja kun kangas oli kuiva sivelin kahteen kertaan vesiliimaseoksella,kuivatus tietysti välissä.Viimeisen kuivatuksen jälkeen vielä lakka pintaan niin johan kestää pyyhkimistä eikä ime tahroja itseensä.

Samalla tekniikalla voi päällystää vaikka mitä,jakkaroita,pöytiä,hyllyjä,eiköhän tuossa ole vain mielikuvitus rajana niinkuin kaikessa muussakin,ja kankaan lisäksi vaikka kirjan sivuilla,valokuvatulosteilla jne.

Sainhan mä siis tuohon kolmen metrin kangaspalasta kulutettua 20X40 senttisen palan,mitäs sitten lopuista...

Mua on jo kotvasen jostain syystä ärsyttänyt meidän helmalakana,kun en tykkää niin en tykkää eikä kyse ole väristä tai muodosta vaan jotenkin siitä roikuskelusta,mieli on tehnyt jotain ryhdikkäämpää meininkiä.(Ja edelleenkin puhun lakanasta,en miehstäni)Patjat on hyvät mutta rumat joten ei niitäkään viitsi esille jättää.

Paitsi että nyt viitsii!
Paitsi että nyt mulla on leipälaatikkoon mätsäävät patjat!

Edes mun surkealla matikkapäällä ei kolmea metriä kangasta saanut riittämään patjojen kokoverhoiluun ja kun mä muutenkin inhoan sitä koneompelua niin ompelin sitten käsin tuollaiset kangassuikaleet patjojen ympärille,alempien patjojen alareunasta niittasin kankaan kiinni.Käsinompelustahan mä tykkään kovasti,oli jo verhoilija-aikoina ihan lempparipuuhaa mikä tosin saattaa johtua siitä että sehän on yleensä se viimeinen homma ennen työn valmistumista.
En nyt ala ompelumetrejä laskemaan mutta kertyihän noita jokunen,Suomen pronssiottelun aikana tuon sain kuitenkin ommeltua vaikka katse kyllä oli enemmän ruudussa kuin neulassa ja AUTS kyllä sen huomaskin:)

Makkarissa on muutenkin pientä muutosta menossa,uudistuneisiin patjanreunuksiin olen tyytyväinen mutta vielä tyytyväisempi olen vaatekaapin päädyssä olleen pyöristetyin hyllynreunoin varustetun romunkerääjähyllyn päätymisestä kellariin,mitäs mä romunkerääjähyllyllä kun eihän mulla enää ole romua:) Sormet oli ristissä selän takana kun tuon kirjoitin,aika vaikeeta,kokeile jos et usko!

Sellasta tänään,ensi kerralla jotain ihan muuta. Riitta, Liisax ja mustakissa, laittakaahan osoitteenne mulle (kirsi1970@hotmail.com),minä puolestani laitan sitten hyvän kiertämään :)

Keväistä viikonloppua sulle♥


17 kommenttia:

  1. Jopas tuli komiat sängyt! Eikä maksaneet paljon;) Ja hieno tuli leipälaatikostakin.

    VastaaPoista
  2. Olipa hyvä idea ja kaunista jälkeä. Nyt uudistan helmalakanani, sängynpäädyn jo uudistin uudella verhoilulla, mutta helmalakanan uloin eli näkyvä osa saa uuden
    kankaan.

    VastaaPoista
  3. Hienot Hestensit ! :)
    Ja vitsi,tuota vesi-liima-lakka-läträystä en ole muistanut ollenkaan,täytyy korjata vahinko pikimmiten.Hyvä ja helppo keino uudistaa juttuja!

    VastaaPoista
  4. Kiitos laminointivinkistä! Hieno leipälaatikko ja eritoten mätsäävät patjat.

    VastaaPoista
  5. Hitto soikoon! Liima on ostoslistalla, mutta se lakka!! Lisättävä heti kunhan kotiin pääsen (miksen mä fiksu tee ostoslistaa ipadille, vai? No kun en muista sitä täältä katsoa, siksi :D ) jos vaikka mitä tässä vielä keksii kunhan Lillaan kerääntynyt romuvarasto on kohta taas käsien ulottuvilla.
    Mä en edes tiedä kummasta tykkään edemmän, leipälaatikosta vaiko sängyistä, ne on omalla tavallaan hienoja kummatkin! Huippuhienoja!

    VastaaPoista
  6. Juuri eilen taisin ajatella, että pitäsi tehdä sama homma patjoille. En tykkää niiden ulkonäöstä ja kaikki helmalakanat on ihan tyhmiä. Ehkäpä nyt rohkaistun -kunhan ensin saan verhoiluproggikseni loppuun. Hienot tuli, sekä loorat että patjat!

    VastaaPoista
  7. Sä olet kyllä vienyt sisustusen ihan uudelle tasolle. Että patjat mätsäämään leipälaatikkoon :) Oot kyllä taitava ja monipuolinen tuunaaja, ei muuta voi sanoa. Noi paltjanpäälliset/reunukset on todella hienot ja toi leipälaatikon kansi ihan älyttömän upea!

    VastaaPoista
  8. Otsikko on hieno :-) nythän voit tarvittaessa tuoda leipälaatikon makkariin ja se mätsää patjoihin, kätevää!
    Hyvät tuli molemmista, sinulla tuo isojenkin esineiden uudistaminen käy tuosta noin vaan, nojatuoli ja sohva, ne tulivat ensimmäisinä mieleen, olet kyllä tosi taitava.
    Noista pienemmistä tuunauskohteista puhumattakaan! Ai vitsi, kuinkakiva idis tuo kankaalla laminointi on, heti lähti ideamylly pyörimään täälläkin :-)
    Viimeisen kuvan ikkunankehys on aina vaan yhtä ihana, nyt tulpaanein!
    Rentoa sunnuntain jatkoa sinne teillepäin ♡

    VastaaPoista
  9. Aivan upea tuo leipälaatikko. Ja kätevää että se matsaa yhteen patjojen kanssa - kun kyllästyt siihen keittiössä, voit siirtää sen vaikka makkariin säilytyskäyttöön:)
    Nuo patjanreunat oli myös oikein älykäs pläjäys, nythän teillä on Hästens!
    Ja tuo ikkunan kehys, ihan huippu!!

    Ilokseni huomasin, että pääsin mukaan hyvän kiertoon, jess! Laitan sulle osoitteen tuota pikaa...
    Mukavaa sunnuntaita!

    VastaaPoista
  10. Oon kyllä vähän kade tuosta leipälaatikosta :D Oon ettinyt sopivaa kirpparihintaista laatikkoa tuunattavaksi, mutta vielä ei oo löytynyt. On kyllä älyttömän hienot nuo patjanreunukset!!!

    VastaaPoista
  11. Tulipas hianoo! Ja ihana kehys!
    Täytyypä pistää muistiin tämä tuunaus vinkki, mulla olis kanssa ihania kankaita mutta kun se ompelu on niin tympeetä puuhaa...
    Mukavata maaliskuuta sinne! :)

    VastaaPoista
  12. Täällä töissä yön tunteina ehdin pikavieraululle blogiisi ;) Työnantaja tykkää ! Sä oot ihme nainen !!! Just ajankohtanen toi helmalakana juttu mulle, oon parikin kangasta ostanu helmalakanaa varten ja jotwnki on tökkiny ajatus sellasesta hörselö lakanasta, vaikka tämmönen romantikko olenkin. Loisto idea päöllystää vaan uusi ruma patjamme ... En taida aamulla malttaa käydä nukkumaan ennenku mallaan yhellä kankaalla tota juttua :D Kiitos ihana, kun aukasit mun silmät <3

    VastaaPoista
  13. Ai niin meinas unohtuu mainita että tuo laminointi ja leipälaatikkokin toimii ;)

    VastaaPoista
  14. Otsikko oli mielenkiintoinen, mutta kyllähän se sieltä aukesi :) Mainioita tuunauksia.
    Joskus muinoin, kun poika oli pieni, tein hänelle ison majakan paperista ja liisteristä ja lopulsi maalasin sen normi maalilla. Olen joskus mietiskellyt, että kuinkahan homma soveltuisi muihinkin juttuihin pikku sovelluksin, esim. juuri lakan kanssa. Ja voisi hyvinkin toimia, kun tuota leipälaatikko tuunausta katsoo!

    VastaaPoista
  15. Hieno leipäloota! Ja patjoista tuli tosi upeet!
    Ihanaa maaliskuuta ja alkanutta viikkoa! :)

    VastaaPoista
  16. Tulipas hienot tuunaukset ja ihana tuo kehys tulppaaneineen.

    VastaaPoista